S Enyaqem na Eco Rallye Monte-Carlo
Letošní seriál FIA Electric and New Energies Championship je s výraznou českou účastí. Posádka Michal Žďárský a Jakub Nábělek se účastní téměř všech závodů seriálu. Závod v Monte Carlu je svým způsobem nejikoničtější závod v celé sérii. Michal s Jakubem si z letošního „Monte“ odváží 13. místo, což je zlepšení oproti 21. místu z jejich poslední účasti.
V čem je Eco Rallye Monte-Carlo jiná soutěž než ostatní eco rallye?
Hlavní rozdíl je zejména v délce a věhlasu soutěže. Monacký autoklub patří k největším pojmům v motorsportu a vše okolo tomu odpovídá. Celková délka soutěže je přes 1 300 km, z toho měřené úseky jsou 350 km (celkem 15 měřených úseků). Další rozdíly a výzvy jsou v itineráři a systému měření. Itinerář není klasický šipkový itinerář, ale je to slovní popis trasy. Navíc většinou není změna průměrné rychlosti v průběhu měřeného úseku, takže se není od čeho „odpíchnout“ co se korekcí vzdálenosti týče. Měření průjezdu tajnými kontrolními body není s přesností na desetiny sekundy, ale na celé vteřiny. Všechny domácí posádky jsou hodně zkušené, mají soutěž najetou a jedou od začátku do konce velmi dobře.
Jaké byly vaše přípravy před Monte?
Po zkušenosti z roku 2019 jsme věděli, že pokud chceme vůbec pomýšlet na nějaký úspěch, tak musíme vyrazit dřív a celou rallye si podle itineráře najet. Bez toho se na Monte Carlu nedá v podstatě jet v první dvacítce nejlepších. Tomu předcházelo dlouhé plánování přesunů a bydlení. Celkem jsme za týden na Monte vyzkoušeli 5 různých hotelů. Ještě, než soutěž začala, tak jsme s naším Enyaqem najeli i s cestou na místo víc než 2 500 km. Samozřejmostí pak byla instalace obvyklých měřicích zařízení do auta a sžití se s ním.
Potkal vás během soutěže nějaký zádrhel, a pokud ano, jak jste ho vyřešili?
Problémů se během soutěže objevilo opravdu hodně. Zejména nás trápila velká doprava v měřených testech. Jeden traktor jedoucí pomalu před námi s nemožností ho předjet nám zajistil téměř polovinu všech trestných bodů, které jsme nasbíral.
Co se vám během soutěže podařilo, na co jste hrdí?
Největší radost nám určitě udělala vyhraná druhá nejdelší zkouška a nebýt dopravy, tak bychom bez problémů bojovali o umístění v první desítce. Výsledné 13. místo v soutěži FIA z celkem 56 posádek je ale také slušný výsledek.
Rádi jsme vypomohli francouzským kolegům z týmu Škoda, kteří měli defekt a soutěž dokončili s naším záložním kolem.
A naopak, pochlubte se tím, na co byste nejraději zapomněli.
Neudělali jsme žádnou vyloženou chybu, ale určitě si opět odvážíme spoustu dalších zkušeností, které se nám budit hodit v budoucnu při účasti na Monte. Pokud se sem dokážeme za rok vrátit, pojedeme zase o chlup lépe.
Jaké poznatky si odnášíte do dalších soutěží eco rallye?
Znovu se potvrdilo, jak důležitý je v soutěži FIA správný výběr auta. Zejména s ohledem na to, jak je aktuálně nastavený vzorec výpočtu spotřeby. Už ale víme, že se v této oblasti chystají změny, tak uvidíme, jaké novinky do další sezony zástupci FIA nachystali.
Letos jste odjeli skoro celý seriál FIA eco rallye. Který závod chcete vyzvednout a proč?
Jako první je potřeba zmínit Czech New Energies Rally Český Krumlov. Je to náš domácí závod, a hlavně milujeme zdejší prostředí, přírodu a silnice. Jsme tu navíc na očích všem našim partnerům, kamarádům a dalším českým posádkám. Jeli jsme tam možná maličko pod tlakem, ale situaci jsme zvládli a vyhráli jak v hodnocení spotřeby, tak i v části regularity. Z čehož bylo pak jednoznačné první místo v hodnocení FIA a díky podpoře dalších týmových kolegů i v hodnocení značek.
Jinak se nám moc líbila soutěž ve Valencii a také ve Slovinsku, která nabídla úžasné cesty a přírodu. Ve Slovinsku jsme získali naši další bednu po Krumlově, tentokrát za druhé místo.
Ve Slovinsku i v Krumlově jsme se zúčastnili také, mohu potvrdit, že to byly pěkné závody. Který závod byl podle vás výjimečný z pohledu organizace a v čem?
Všechny FIA soutěže jsou nachystané velmi pečlivě, navíc většinou v krásných lokacích a na zajímavých místech. Znovu tu maličko nad vším ční organizace v Monte Carlu, kde se kolem posádek pohybuje obrovský počet pořadatelů. O to víc pak překvapí ne úplně dokonale nachystané nabíjení před technickými přejímkami a nekompletní informace o všech náležitostech před startem soutěže. Všechny tyto světové soutěže jsou pak maličko v kontrastu se zbytkem těch českých a slovenských, kterých jsme se letos také zúčastnili. Ne všude to vše klape tak, jako na úrovni FIA. Na Bohemce zamrzela špatně naměřená trať a chyby v itineráři. V Tatrách vlastně totéž, a ještě navrch lehčí chaos při organizaci soutěže.
Co by se podle vás mělo stát/změnit, aby eco rallye soutěž byla ještě atraktivnější pro 1/ diváky a 2/ posádky?
Myslíme, že pro diváky tenhle typ soutěžení asi jen tak zajímavý nebude. Je to spíš přehlídka nových aut s novými technologiemi. Ne každý má vždy možnost se s takovými vozy seznámit. Tak je fajn, pokud divákům v průběhu takové soutěže dáme tu možnost seznámení. Bylo to tak v Liberci a částečně to tak je i v jiných soutěžích. Určitým zpestřením jsou městské etapy nebo zkouška na uzavřené trati s vyšším rychlostním průměrem.
Pokud jde o posádky, myslíme, že ty mají o „zábavu“ postaráno už dnes. Těch věcí – pokud chcete jet na špičce – už je opravdu dost a třeba se soustředit na každý detail. Po čem ale určitě voláme už nějakou dobu, je styl hodnocení spotřeby. Základní myšlenka je určitě dobrá, ale výpočetní vzorec má prozatím své mouchy.
Jak finančně je náročná účast na soutěžích?
Je to hodně různé soutěž od soutěže. Nad vším ční Rallye Monte Carlo. Až na tento závod se u každé ze soutěží pohybujeme spíše v řádů desítek tisíc korun, a ne ve stovkách, jako v jiných disciplínách motorsportu. Přesto bychom si tuto naši účast v celém šampionátu FIA nemohli dovolit bez podpory našich sponzorů, které si moc vážíme. Chtěli bychom všem sponzorům, včetně Phoenix Contact, velice rádi poděkovat.
Teď vás čeká poslední závod v Dolomitech, což bude první závod v zimě. Co od toho čekáte?
V Dolomitech pojedeme znovu trochu pod tlakem a našim úkolem bude vybojovat zpátky konečné druhé místo v celém světovém šampionátu. Pojedeme zde poprvé, ale na naše největší konkurenty si věříme. Pevně věříme, že to bude další zajímavá zastávka a těšíme se na zatočené úzké horské silničky. Výzvou bude hospodaření s energií při nízkých teplotách a třeba se poprvé na soutěži dočkáme i sněhu.
Máte v plánu jet FIA Eco Rallye i příští rok?
Určitě bychom se do této výzvy rádi pustili znovu, ale znovu bude záležet na zajištění dostatečného budgetu a možná jiné strategii výběru vhodného auta. Budeme muset počkat, jak se vyvine chystaná změna v hodnocení spotřeby. Chceme zaútočit na titul a od začátku se plně koncentrovat na každý z chystaných osmi závodů. Letos jsme začali jen velmi zlehka a až výsledek z Krumlova nás nakopnul k účasti na dalších soutěžích. Pokud chceme v šampionátu útočit na místa nejvyšší, bude potřeba sehnat dostatek prostředků a objet všechny soutěže z kalendáře. A jak jsme zmínili, mít k dispozici správné auto, které nás podrží ve spotřebě…
Letos jste měli na každém závodě jiný model elektromobilu. Který model byl pro vás top z pohledu vhodnosti k závodu.
Když jsme jeli se značkou Kia, věděli jsme, že ve spotřebě budeme výsledkově nahoře. Při pohledu do výsledkové listiny všech závodů vidíme, že Kia a Hyundai jsou prostě dobré, ostatní paběrkují bez výraznějšího vlivu řidiče na spotřebu auta. Na vlastní kůži jsme si to bohužel zažili třeba na závodech ve Španělsku a koneckonců i teď na Monte Carlu. Ale uvidíme, jak se bude počítat spotřeba příští rok a auto třeba nebude mít tak velký vliv na výsledek jako letos.
Preferovali byste stejný model auta pro všechny závody v sezóně?
V zásadě nemáme problém se střídáním aut jako takovým, i když dokonalá znalost auta je samozřejmě velká výhoda. Problém ale je menší potenciál některých modelů oproti zmiňovaným modelům dvou značek. Takže ano, kdybychom mohli letos objet celou sezonu s modelem Kia e-Niro nebo Hyundai Kona, bylo by to všechno snazší, a i naše pozice by teď byla jiná. Naše možnosti jsou ale aktuálně omezené a musíme brát, co je. Uvidíme, co si budeme moct dovolit do příští sezony a jak do toho zahraje zmiňovaná změna předpisů a hodnocení.
Ve vaší posádce je Michal řidič a Jakub navigátor. Chtěli byste si vaše „křesla“ vyměnit?
V žádném případě!
Tak to máte stejné jako my s Martinem Peterkou, se kterým vlastně díky vašemu “překecání” jezdíme na některé závody s vámi. Martin zůstane řidič a já ho budu dirigovat. ? Těším se na poslední závod v listopadu v Dolomitech, kde by s vámi a s námi měla být ještě další česká posádka.
Přeji vám hodně štěstí v posledním závodě, ať poskočíte na celkové druhé místo ve světovém šampionátu.
Petr Beneš, elektromobilní nadšenec jezdící jen na baterky; benes_petr@seznam.cz; www.linkedin.com/in/petrbenes-electromobility